tirsdag 8. desember 2009

Miljøet og gavepapir - noe å tenke på nå før gavene pakkes inn

I mange år har jeg irritert meg grønn på julaften etter gaveåpningen. Det flyter av gavepapir og gavebånd som ikke kan resirkuleres. Jeg har gjort spede forsøk tidligere år, men tror jeg skal gjøre enda et forsøk i år på å gjøre jula mer miljøvennlig.

Når jeg var liten bodde vi noen år i Japan, hvor moren min er fra. Jeg husker de lekre gaveinnpakningene de brukte der Furoshiki, tøystykker i alle mulige størrelser, som ble brettet etter alle kunstens regler. De kom i alle regnbuens farger, var billige - og nærmest uslitelige, og kunne brukes om og om igjen.

Foto: http://www.flickr.com/photos/liron/3517960849/

















Disse er jo forholdsvis enkle å lage selv. Et kvadrat og falde inn kanten. Jeg har noen etter moren min, men det er ikke mange igjen.. så de passer jeg ganske godt på. Må se og finne de frem igjen :-)

Det japanske miljødepartementet har også laget en instruksjon som viser ulike måter å brette Furoshiki på. Denne er lånt fra Det japanske miljøverndepartementet, og viser endel eksempler på hvordan man kan brette Furoshiki.


I år skal jeg prøve meg igjen på å sy noen poser til å  ha gaver i, kanskje gavemottakerne "skjønner" det mer nå? Det ble en nokså blandet mottakelse sist, nemlig...  Men for miljøet må vi jo gjøre et ordentlig forsøk på gjenbruk, ikke sant?

Tror jeg skal forsøke meg på disse gaveposene som Pickels har laget en tutorial til - de var søte, og størrelsen kan jo fint varieres etter mottaker.

Les litt om hva Grønn hverdag mener om gaveinnpakning.

3 kommentarer:

Sylke Feldhusen sa...

Likte gaveposene. De er jo enkle å sy selv.

Heklejenta sa...

Dette var artig måte å pakke inn gaver på. Dessverre er jeg ikke venn med symaskinen, så det skjer vel neppe at jeg syr gaveposer eller andre ting. Men jeg er kjempemisunnelig på dere som kan sy og lage ting med hjelp av en symaskin.

amylin sa...

Så kult med stoff! Jammen en god idé!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...